Porsche 914 verkopen
Wij kopen graag uw Porsche 914 oldtimer
Bent u van plan om uw Porsche 914 de deur uit te doen? Ikwilvanmijnoldtimeraf.nl biedt u de mogelijkheid om uw Porsche 914 klassieker veilig, snel en vertrouwd te verkopen. Het te koop aanbieden van uw Porsche 914 op ikwilvanmijnoldtimeraf.nl is nog helemaal gratis ook!
Eind jaren 60 waren zowel Porsche als VW toe aan nieuwe modellen; Porsche was op zoek naar een vervanger voor hun 912 en VW wilde een nieuwe sportcoupe om de Karmann Ghia te vervangen.
Destijds werd de ontwikkeling van Volkswagen auto's grotendeels vervaardigd door Porsche.
Oorspronkelijk was het plan om de Porsche 914 te verkopen met een platte 4-cilinder motor als VW en met een platte 6-cilinder motor als een Porsche,
maar Porsche besloot tijdens de ontwikkeling dat het zakelijk riskant zou zijn om Porsche en Volkswagen dezelfde carrosserie te laten gebruiken,
en overtuigde VW om beide versies als Porsche's te verkopen in de VS.
De eerste 914 prototype werd gepresenteerd in maart 1968. Echter, de situatie werd gecompliceerd nadat VW voorzitter Heinz Nordhoff overleed in april 1968.
Zijn opvolger, Kurt Lotz was niet verbonden met Porsche, met als gevolg dat de mondelinge overeenkomst tussen VW en Porsche kwam te vervallen.
Naar de mening van Lotz's, had VW alle rechten op het model, en geen aarzeling om het te delen met Porsche zolang ze de kosten niet zouden delen.
Door deze beslissing mislukte het prijs en marketing concept voor de 914 nog voordat de productie begonnen was.
De 914/6 verkocht niet zo goed, terwijl de veel minder dure 914/4 Porsche's best seller werd tijdens zijn model run.
VW versies hadden oorspronkelijk een 80 pk brandstof-ingespoten 1,7L flat-four motor, gebaseerd op de VW luchtgekoelde motor.
De Porsche 914/6 variant had een carbureted 110pk 2.0L flat-6 motor uit de 1969 911T. De 4-cilinder auto's werden verkocht als Volkswagen-Porsches door Europese Volkswagen dealers.
Slechte verkoopcijfers en stijgende kosten zorgde ervoor dat productie van de 914/6 variant in 1972 moest stoppen.
Deze werd vervangen door een variant aangedreven door een nieuwe 100 pk 2.0L, brandstof-ingespoten versie van de VW Type 4 motor in 1973.
In 1974 werd de 1.7 L motor vervangen door een 85 pk 1.8 L. Productie van de 914 eindigde in 1976. De 914 was Motor Trend's Import Auto van het Jaar in 1970.
Een 914/6 GT won de GTS-klasse en eindigde als 6de in de 24 Hours of Le Mans in 1970.