Triumph Spitfire verkopen
Wilt u van uw Triumph Spitfire af? Wij kopen uw klassieke auto!
De Triumph Spitfire is een sportauto met als bijnaam de “poor man’s Jaguar E-type”. De ontwikkeling van de Spitfire was relatief kort. In 1962 werd het eerste prototype geproduceerd en vertoond op de London Motor Show. Achttien jaar later, in 1980, eindigde de productie. Zowel het chassis als de motor van de auto waren gebaseerd op de Triumph Herald. De Spitfire werd vernoemd naar het vliegtuig uit WO II die dezelfde naam droeg. In 1961 werd Triumph overgenomen door Leyland Motors. Na goedkeuring van de nieuwe directie, werd de ontwikkeling en de productie van de Spitfire doorgezet. De Spitfire verschilde van de Triumph Herald op meerdere vlakken. De Spitfire werd bijvoorbeeld gebouwd op een verkort chassis en het chassis werd gelast in plaats van met bouten gemonteerd om de slechte wegligging van de Herald te voorkomen. De auto heeft meerdere modellen.
Het eerste model werd gemaakt van 1962 tot 1964, genaamd de Spitfire 4/Mk1. De auto verschilde amper van het prototype. Een verandering die wel werd doorgevoerd was de achterbumper die over de volledige breedte werd vervangen door twee ‘deel’-bumpers. De auto was relatief goedkoop voor een kleine sportauto. Dit was mede mogelijk door de rubberen matten die in de auto lagen en een stuur van kunststof. De Spitfire kreeg rolramen en buitendeursloten. De auto haalt een topsnelheid van 148 km/u en trekt op van 0 tot 97 km/u in 16,4 secondes. De Spitfire Mk2 werd geproduceerd van 1965 tot 1967. De auto was vergelijkbaar met zijn voorganger op een aantal dingen na. De kracht van de auto was bijvoorbeeld toegenomen. Daarnaast werd het uiterlijk van de auto vernieuwd met een grill en een badge en kreeg de auto nieuwe stoelen. De auto heeft een topsnelheid van 154 km/u en trekt van 0 tot 97 km/u op in 14,8 secondes.
Het derde model werd geïntroduceerd in 1967 en was totaal anders dan de eerste Spitfire. Het uiterlijk van de auto werd veranderd door vernieuwde regels over de veiligheidseisen van een auto. Hierdoor werd de bumper en de spiraalveren aan de voorkant van de auto verhoogd. De achterkant kreeg achteruitrijlichten en het interieur kreeg een aantal nieuwe dingen zoals een spaak stuur. De auto is de snelste auto van alle modellen met een topsnelheid van 153 km/u. Daarnaast trekt de auto op van 0 tot 97 km/u in 13,4 secondes. De Spitfire Mk4 kreeg de grootste transformatie in vergelijking met zijn voorgangers. De auto kreeg een vernieuwde achterkant en de voorkant van de auto kreeg een nieuwe motorkap. De deuren kregen vierkant glas en handgrepen verzonken in de deur. Het dashboard werd in eerst instantie gemaakt van zwart kunststof, in 1973 werd dit vervangen door een houten versie. De auto haalt een topsnelheid van 140 km/u en trekt van 0 naar 97 km/u op in 15,8 secondes. Van 1974 tot 1980 werd de Spitfire 1500 geproduceerd. Details van de auto werden over de jaren verbeterd, zoals verstelbare stoelen. De laatste Spitfire die werd gemaakt was een geel model met een hardtop. Kort daarna sloot de fabriek.